Willys MB & Ford GPW
De bilar som började levereras till US Army 1942 hade följande data:
Ram med stela axlar och bladfjädrar.
Separat kaross.
Fyrhjulsdrivning, vid behov.
Motor: Willys Model 442 ”Go Devil”. Fyrcylindrig 134 CID (2199 cc) 60 hk bensinmotor med sidventiler.
Elsystem: 6 V, likströmsgenerator och automatsäkringar.
Längd: 3,33 m. Bredd: 1,58 m. Höjd: 1,83 m. Hjulbas: 2 m (80 tum). Massa: 1,11 ton.
Däck: 6,00 x 16.
Mycket av informationen är hämtad från Jeep, World War II databas: http://ww2db.com/vehicle_spec.php?q=243
Totalt tillverkades 660703 stycken Jeepar i USA under perioden 1940 – 1945. Här är tillverkarna, antalet och utförandet på modellerna.
Modell | Tillverkningsår | Antal |
Bantam Pilot | 1940 (23 september) | 1 |
Bantam Mk II/BRC 60 | 1940 | 69 |
Ford Pygmy | 1940 (23 november) | 1 |
Willys Quad | 1940 (13 november) | 5 st. varav en med 4-hjulsstyrning |
Bantam BRC 40 | 1941 | 2 605 |
Ford GP | 1941 | 4 456 |
Willys MA | 1941 | 1 553 |
Willys MB | 1942 -1945 | 361 339 (335 531 + 25 808) |
Ford GPW | 1942 – 1945 | 277 896 |
Ford GPA ”Seep” | 1942 – 1943 | 12 778 |
Totalt | 1940 – 1945 | 660 703 |
US Army var redan i början av 1930-talet ivriga förespråkare för bilar och traktorer istället för hästar. QMC (The US Army Quartermaster Corps) ville, för att få enklare fältunderhåll, ha enkla och standardiserade fordon. Andra krafter (Infantry School, Fort Benning) ville ha ett alternativ till motorcyklar och även en lättrörlig ”plattform” för tyngre vapen. Intressena sammanföll i det fordon som skulle bli Jeep.
Det lilla företaget Bantam, under ledning av Roy Evans var resterna av det som varit Austin Car Company of USA. När Bantam ritade och konstruerade prototypen Pilot så hade de lånat in konstruktörer. Det var vanligt vid den här tiden, med tim- eller projektanställda frilansande konstruktörer. De hade lånat in Carl Probst och Harold Christ. Harry Miller, som var vice chef på Bantam och Preston Tucker svarade för fyrhjulsdrivningen. Miller & Tucker tidigare och senare äventyr finns en bit ner på den här sidan: http://www.earlyfordv8.se/early-ford-racing/
American Bantam Car Company, Butler, Pennsylvania var ett litet och kreativt företag med mycket begränsade produktionsresurser. Några av de Bantam BRC 40 (Bantam Reconnaissance Car), som tillverkades 1940 tillverkades av Checker Cab Company.
Mer läsning om Bantam finns här: http://www.allpar.com/history/bantam-jeep.html
Ford levererade sin ”Pygmy” i slutet på december 1940 till Camp Holabird Maryland för prov och försök. Ford hade tillverkat två chassin vid anläggning för traktortillverkning. Den ena bilen hade en kaross från Ford och den andra en kaross tillverkad av Budd Company. Budd var en stor underleverantör till Ford och specialiserad på karosstillverkning. Det är möjligt att Budds bil aldrig provades av US Army. Budds bil har återfunnits och är nu under renovering. Länk här!
Willys-Overland beteckning på fordonet ”Quad” är MB. De 1 553 bilarna som tillverkades som en förserie kallades MA. M står för Military och A och B för versionen av fordon.
Under oktober 1941 blev det uppenbart att Willys-Overland inte kunde leverera bilarna i den takt, som de hade lovat armén. Så armén tog kontakt med Ford. När Ford 1942 blev en del i serieproduktionen av fordonet, så ändrade de direkt grillens och motorhuvens utförande. Willys hade då tolv stänger av plattjärn som kylarskydd på sina bilar. Ford GPW fick ett kylarskydd av plåt med nio avlånga hål. Allt pressat i ett plåtstycke. Det var Clarence F Kramer som kom med förslaget. Plåtbiten var billigare och gick snabbare att tillverka. Även Willys började då använda Ford-grillen. Willys hann dock fram till april 1942 tillverka 25 808 fordon med ”plattjärnsgrillen”. Willys modifierade också motorhuven till det bredare utförandet som hade introducerats av Ford.
Bokstäverna GPW i Fords beteckning står för Government project, P är Fords beteckning på 80 tums hjulbas och W, markerar att fordonet är byggt på licens av Willys. För att förhindra diskussioner om vilket företag som tillverkat en viss detalj så stämplade Ford alla delarna i sina bilar, ner till minsta bricka och packning med bokstaven F. Fördelningsväxellådan (transfer case) i både Willys och Ford var en Spicer (Dana) 18.
Trots att det var Willys utförande som valdes av QMC , så pågick en parallell produktion Bantam BRC-40. Av dessa skickades 2675 stycken till Sovjetunionen och/eller England inom ramen för Lend-Lease verksamheten. Data på BRC 40 finns här: http://www.warwheels.net/images/19408402010405_BantamBRC.pdf
Här är en sammanställning av Willys och Fords Jeep-produktion. Den kommer från webbsidan http://www.darrylsgarage.com/wwiijeep/wwiijeep.htm där det även finns massor av annan information för den som vill återställa sin WWII-Jeep till originalutförande.
Här finns en film om de första ”jeeparna”. Materialet kommer från US Veterans Memorial Museum, Huntsville, Alabama, USA.
När kriget var slut 1945 blev många jeepar kvar i landet de just då befann sig i. En del var körbara och en del reparerades. De hamnade ofta hos militären, polisen, brandkårer, gruv- och skogsbolag, och jordbrukare.
Bilarnas beteckningar under WWII
På bilder på Jeepar från andra världskriget kan man på USA:s och de allierades bilar se ett nummer på motorhuven. Ett s.k. Hood Number. Det målades på i den sista stationen, innan bilarna lämnade tillverkningen hos både Willys och Ford.
Bokstäverna och siffrorna var i original i en mörkblå matt kulör (lusterless blue drab colour). Den blå kulören är i samma gråskala, som den olivgröna karossfärgen och bokstäverna och siffrorna är svåra att urskilja på äldre svart-vita foton. Här är några bilder på bilar med den blå originalfärgen på huvbeteckningen.
Med vägdamm och annan smuts på motorhuven fick man gå ganska nära bilen för att kunna läsa beteckningen på huven.
Beteckningarnas innebörd
På de många tusen bilder som finns på Jeep från andra världskriget, så har alla ett nummer på motorhuvens sidor och bakpanelen. General George S Patton skjutsades vid någon inspektion i en Jeep med nummer W-20321712-S.
Här finns en förklaring av numret som fanns på den bil som general Patton åker i.
W-20321712-S
Siffror och bokstäver är tre tum höga (76,2 mm) har följande innebörd:
W-
från 1941 till början av 1942. W = War Department. Senare bilar saknar detta W. Samtidigt försvann även tillverkarnas inpressade logo (Ford alt. WILLYS) i bakpanelen.
20
De två första siffrorna står för Truck ¼ Ton 4×4 Reconnaissance Vehicle vilket kan översättas med rekognosering eller spaning.
321712
Bilens serienummer. I början av tillverkningen 5 siffror för Ford fram till april 1942, senare 6 siffror. Bilen med nummer 321712 är en Willys MB, tillverkad i april 1943.
-S
Suppressed. Bilens elsystem är avstört för att inte störa radiokommunikation eller kunna ha radiomottagare i bilen. De avstörda bilarna användes ofta på flygbaser. Bokstaven S var på en del fordon från Ford placerade på torpedens sidor.
U.S.A.
Längre upp på motorhuven, ovanför ID-numret fanns även bokstäverna U.S.A. De kunde även finnas före eller efter ID-numret på huven beroende på plats.
Patton – kuriosa
General Patton, är den mest mytomspunna, färgstarkaste och omskrivna generalen under andra världskriget, hade en favoritbil och det var en Dodge ¾ ton Command. Han använde en WC-56 på Sicilien 1943 och i England 1945 hade han en WC-57. Den hade generalflaggor, pansarplåt fram och bak, fäste för en kulspruta, extra handtag för att kunna stå upp vid inspektioner, radiomontage och extra starka signalhorn m.m.
I Europa var det vanligt att generalerna i fält, åkte i en Jeep. Patton fick sig också tilldelad ett par Jeepar. Han tyckte att det var ”pest” att bli skjutsad i en Jeep. Han tyckte att en liten och ”spinkig” GPW eller MB inte alls var i paritet med hans dynamiska och kraftfulla personlighet. Det som var lika eländigt var att i en Jeep, på dåliga vägar, stänkte det upp damm eller vatten på hans blanka stövlar och skräddarsydda uniform. För att skilja sig från andra ”vanliga” generaler så modifierade han sina Jeepar med utbyggda stänkskärmar, extra handtag m.m. och namnet ”War Eagle!”. Bilen 20497347-S är en Ford GPW tillverkad under under februari 1944.
Tillverkare, kontrakt och fordonsnummer
Lawrence Nabholtz berömda bok ”The Military Jeep Model MB – GPW” är till stor hjälp då en Jeep ska identifieras på bilder från andra världskriget.
Arméreglementet inför dagen D
Ibland kan man se bilder på Jeepar som har en femuddig vit stjärna på huven. Stjärna -märkningen infördes och användes på alla US fordon inför dagen D, för att särskilja dem från övriga nationers fordon. Och även särskilja dem från fiendens fordon. På flygplan användes påmålad vita band på flygkropp och vingar.
Här är arméreglementet, AR 850-5 från 5 augusti 1942, för förbandstecken, marschordning m.m. och hur de allierade ska märka sina fordon inför det som skulle bli dagen-D:
http://jeepdraw.com/images/AR-850-5.pdf
Alla markeringar inför dagen-D är i kulören vit. När bilarna märktes inför dagen D så bättringsmålades i många fall även bilens tidigare dåligt synbara blåmatta individnummer så att de fick vita siffror.
Anmärkning: Dagen D var den 6 juni 1944.
Lend-Lease
Innan USA gick med i kriget så startade de ett program för att hjälpa länder, som befann sig i krig, med förnödenheter. Hjälpen omfattade mat, drivmedel, läkemedel, fordon och även flygplan och fartyg. Hjälpprogrammet som kallades ”Lend-Lease” undertecknades av President Roosevelt 11 mars 1941. Inom ramen för programmet skickade USA, 182 597 stycken 1/4 Ton 4×4 Command (Jeep) till olika länder. (1942 använder US försvarsmakt namnet Jeep i officiella dokument). De första Jeeparna som skickades var 1553 stycken Willys MA. Senare skickades även Willys MB och Ford GPW.
För de 16000 Willys MB som beställdes i juli 1941 var styckepriset $738,74.
- British Empire, 104 430
- USSR, 49 250
- French Forces, 9 736
- China, 6 944
- Brazil, 1 985
- Canada, 8 200
- Netherlands, 136
m. fl.
Till dessa fordon ska läggas 3 520 GPA – Jeep i amfibieutförandet som sändes till USSR (Sovjetunionen).
Bilden på GPA är från Ford anläggningar i Detroit. De tillverkade 12 778 ”simmare” från september 1942 till juni 1943. Alla bilarna testkördes innan de levererades. Här finns en förteckning över några av de GPA som överlevt krig och saltvatten: http://willysma.com/gpa_serial/gpa_list.php?id=1&type=gpa&sortby=serialno
Bilden nedan är från Willys Toledo Ohio uppställningsplats för deras leveransklara MB i juni 1942
Anmärkning: I de tidigare hemliga listorna ”Quantities of Lend-Lease Shipments” betecknas jeepen under rubriken TRUCKS som ”1/4 Ton 4×4 Command (Jeep)”. Beteckningen 4×4, 4×2 användes för att beskriva hur många hjul fordonet har, och hur många av dessa som kan användas som drivhjul.
Avsikten med Lend-Lease programmet var att hjälpa länder som i någon form var i väpnad strid. De länder som kunde, skulle betala tillbaka med guld och när kriget var slut lämna tillbaka de utrustningar och fordon som blev över. Roosevelt fick mycket kritik i USA för sitt generösa program. De hårdaste kritikerna i USA sa, att det är som att låna ut ett nytt tuggummi och få tillbaka det väl använt, vem vill ha tillbaka ett sådant tuggummi? Fram till krigsslutet hade USA hjälpt 38 länder till en kostade av totalt 49 miljarder dollar. 7,8 miljarder dollar betalades tillbaka till USA.
Statussymbol
Jeep fanns vid krigsslutet spridda över hela världen, både hos vänner och tidigare fiender och blev en symbol för USA:s styrka och kapacitet.
Bilens statusvärde användes efter kriget av många statsledare, över hela världen, som ren propaganda. På bilden ovan, inspekterar kung Farouk I (1920-1965) av Egypten, sina trupper på planen framför Abdeen palatset i Kairo 1948. Hans tid som statschef slutade 1952 genom en militärkupp, då Nasser också kastade ut honom ur landet. Bilen ser ut att vara en CJ-2A. De tillverkades 1945 – 1949.
Krigar-Jeepens efterföljare
När andra världskriget var slut fanns inget större intresse hos Ford att fortsätta med produktionen av krigsmateriel. Deras GPW, som de hade byggt på licens från Willys-Overland, hade satts ihop vid sex olika anläggningar inom Ford-företaget. Fords ambitioner var att så snabbt som möjligt återuppta sin vanliga bil -och traktorproduktion i Detroit, Michigan.
John N Willys företag hade inte varit någon framgångssaga och 1932 hade företaget satts under tvångsförvaltning. Innan de började med tillverkningen av Willys MB så tillverkade de en liten bil, med fyrcylindrig motor med beteckningen Willys 77.
Willys-Overland hade alla resurserna väl samlade i Toledo, Ohio. De behövde en ny och säljande produkt. Resultatet blev deras Jeep CJ-2A. Det var nästan militärversionen. Men, nu utan mörkerbelysning och med baklyse, öppningsbar bakdörr, dragkrok, kraftuttag och varvtalsreglering mot tillägg (option governors $28,65). För att få plats med civila strålkastare så fick de ändra på bredden på kylarmaskeringen, så att den nu fick sju avlånga hål, istället för nio som i militärutförandet.
En säljbroschyr på 26 sidor från Willys-Overland Motors för CJ-2A och CJ-3A, daterad 1949 finns på den här länken: http://www.thecj2apage.com/brochure/willys-overland_cj2a_sales_brochure.htm
Ägarlängden
1944
Willys-Overland CJ-1. En prototypversion (C = civilian)
1944-1945
Willys-Overland CJ-2
1945-1949
Willys-Overland CJ-2A
Grillen har nu sju avlånga hål. Totalt tillverkades 214 760 CJ-2A. Fram till mitten av 1946 var bilarna mörkgröna med gula fälgar eller kakigula med orangeröda fälgar. Senare modeller var ett ”fyrverkeri” i färger med fälgarna i kontrasterande färger.
1949-1953
Willys-Overland CJ-3A
1951 – CJ-4 En (1) prototyp
1953
Kaiser Industries köper Willys-Overland för $63 000 000 och bildar företaget Kaiser Willys Corporation. De kallar sig själva ofta för Willys Motors.
1953-1968
Kaiser Willys. Under 1960 – 1967 tillverkades ca. 196 000, CJ-3B, med 80” hjulbas.
CJ-3B fanns också i ett militärt utförande och kallades då M606. http://cj3b.info/M606.html Allt om M606 finns här!
1955-1983
Kaiser Willys CJ-5. 81” hjulbas. Efter 1964 Jeep CJ-5.
1956-1975
Kaiser Willys CJ-6. 101” hjulbas. En period på 21 år med många olika motorer. Totalt tillverkades 50 172 stycken.
1963
Företaget byter namn från Kaiser Willys Corporation till Kaiser Jeep Corporation. Det här första gången som Jeep finns med i namnet på företaget som tillverkar bilarna.
Mer om varumärket Jeep finns här: https://trademarks.justia.com/714/58/jeep-71458520.html
1970
Kaiser Jeep köps av AMC – American Motors Corporation.
1976-1986
Bilen kallas nu AMC CJ-7. 379 299 tillverkades under en period på tio år.
1979 gick Renault in som delägare i AMC. Samarbetet AMC-Chrysler syftade till att Renault ville ”få hjälp” att genom AMC försäljningsnät etablera sig i USA. Samarbetet slutade 1987.
1986-1996
Den 12 mars 1986 rullar den första AMC YJ (Wrangler) ut från fabriken i Brampton, Ontario, Canada. Bilarna hade nu fyrkantiga huvudstrålkastare. Ett år senare är serieproduktionen igång. Ca 50 000 bilar om året tillverkades t.o.m. 1992 då produktionen efter 293 748 bilar lades ner i Canada och flyttades till Chryslers anläggningar i Toledo, Ohio USA. Produktionen av YJ fortsätter i USA, till december 1995. I Toledo ökades tillverkningen till 119 309 bilar under 1995. Totalt tillverkades (Canada + USA) 557 412 stycken YJ.
AMC försvinner, som företag då det den 2 mars 1987 köps upp av Chrysler, som då också köper den del av företaget som ägdes av Renault.
1996-2006
Bilen lanseras under 1996, som Chrysler Jeep Wrangler TJ modell år 1997. Runda strålkastare och spiralfjädrar runt om.
2003 Jeep Wrangler i utförandet Rubicon lanseras.
Företaget Chrysler bildar 1998 ett gemensamt företag med Daimler-Benz. Det nya företaget får namnet DaimlerChrysler. (Namnen var hopskrivna utan mellanslag). 2007 upphör samarbetet och Daimler-Benz säljer sin del med Jeep och Dodge till Cerberus Capital Management.
2007
Chrysler Jeep Wrangler JK. Grillen något sluttande.
När den nya modellen JK lanserades kom den också i utförandet Unlimited, en Jeep med förlängd hjulbas.
För vissa marknader (bl.a. Europa) kunde bilarna levereras med en 4-cylindrig dieselmotor från VM Motori.
Under perioden 2008-2010 är bilmarknaden svag, för alla biltillverkare, och den 1 maj 2009 tvingas Chrysler Group LLC ansöka om konkurs. Under en period så ägs konkursboet Chrysler Group LLC av bilarbetarnas pensionsfonder i USA och Kanada och regeringarna i Kanada och USA, flera banker och en del andra intressenter.
2014
Den 1 januari 2014 meddelar Fiat SpA att de löst ut den sista stora fordringsägaren som är UAW (bilarbetarfackets pensionsfond) och nu bildat FCA – Fiat Chrysler Automobiles.
2017
På hösten 2017 släpps de första bilderna på den nya generationen Jeep JL.
En bra och detaljerad beskrivning av de tidiga Jeep modellerna finns på den svenska hemsidan: http://www.willysjeepklubb.se/historik.html
Senaste generationen militärfordon
Från 1984 har fordonet HMMWV använts för transporter och varit vapenplattform för de amerikanska markstyrkorna. Fordonet blev välkänt för allmänheten 1991 genom ”Operation Desert Storm”. I de flesta stridsområden som USA befunnit sig i under senare år har många lierade och även motståndare baserat sina transporter och tyngre vapen på helt vanliga japanska 4×4 pickuper. Efterhand har det inom det amerikanska försvaret vuxit fram ett behov av ett lättare, smidigare, snabbare och framförallt billigare alternativ till den stora HMMWV. De fordonen är Commando från Hendrick Dynamics. Fordonsserien som alla har dieselmotorer är byggda med Jeep Rubicon Unlimited, som utgångsmaterial. Mer information, bilder och film finns här: http://www.commandousa.com/
HMMWV (Humvee) = High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle
Är du intresserad av NASCAR, så känner du igen Hendrick logotyp. I NASCAR står det Motorsports under namnet Hendrick. Deras hemsida är här: http://www.hendrickmotorsports.com/
Licenstillverkning
Jeep modeller har sedan mitten på 1940 tillverkats på licens av flera företag runt om i världen. Här är en bra översikt: http://cj3b.info/Finds/FindsOverseas2.html
I Japan har Mitsubishi mellan 1953 och fram till 4 juni 1998 tillverkat ca 200 000 fordon. Mycket ”Japan-jeep” information finns här: http://cj3b.info/World/Japan2.html
I Egypten har Arab American Vehicles i Kairo tillverkat Jeepar sedan slutet av 1978 : http://www.aav.com.eg/Index.html
På TV kan man ibland se bilder från Israel där Jeep-modeller i militärt utförande skymtar förbi. De bilarna är tillverkade av Automotive Industies Ltd. (AIL) Upper Nazareth, Israel. De har sedan 1990, på licens, tillverkat en stor mängd Jeep i olika utföranden. Modellnamnet är Storm. Mer bilder och data finns här: https://en.wikipedia.org/wiki/AIL_Storm
Jeep i Sverige
I slutet av andra världskriget, i februari 1945 inbjöd Ford Motor Company Sverige till demonstration och provkörning på Gärdet i Stockholm av en (troligen) begagnad Ford GPW. Den hade hämtats från England.
En souvenir?
På sin 33:e födelsedag, den 4 oktober 1945 kom Gösta Wollin hem till Ystad med den Ford GPW Jeep han köpt i Paris för $1051. Gösta hade under hela kriget tjänstgjort i USA, 82 Airborne.
Scania-Vabis
20 december 1945 blev Aktiebolaget Scania-Vabis, Södertälje importör av civila jeepar. Den 8 april samma år anlände de första bilarna. Alla bilar såldes snabbt. Bilarna salufördes 1947 i broschyrer från Scania-Vabis med parollen ”Freds Jeepen … sparar arbetskraft” och under 1948 som ”Freds Jeepen … i jordbrukets tjänst”. Scania-Vabis agentur upphörde 31 december 1963.
Aggregatet i baksätet är en luftkompressor, som drivs från kraftuttaget och som används för att driva ett motorspett eller bergborr.
Lite mer information på engelska och med trevliga bilder från Scania-Vabis epoken finns här: http://cj3b.info/Finds/FindsSweden.html
Brandkårsjeeparna
I maj 1947, efter en torr vår och en del skogsbränder beslöt försäkringsbolagen Fylgia, Skandia, Svenska Veritas, och Skogsförvaltnings AB att landets brandbekämpning måste förbättras. De köpte då in 10 stycken CJ-2 Jeepar som ställdes i ordning och målades röda. Möjligen var Jeeparna av överskott (surplus) då de hade en grön färg under den röda färgen. De fick även svenska anvisningsskyltar på instrumentbrädan. De delades ut till brandkårer runt om i landet. En hamnade i Gustav Adolf socken i Hagfors i Värmland. Bilder och historien om bilen finns en bit ner på den här sidan: http://www.gustavaforskning.se/manadens_bild.htm
Försvarets jeepar
I svenska försvaret fanns 1952 en eller flera Jeep med beteckningen M5123-901 och benämningen Willys Overland krigsjeep MB. Troligen inköpta som surplus, eller så var de kvarlämnade servicebilar efter det att USA tagit hem de flygplan som nödlandat i Sverige under kriget. En sådan ”krigs-jeep” finns på Arsenalen, Sveriges Försvarsfordonsmuseum i Strängnäs.
Senare inköptes 166, helt ny fordon till försvaret. De registrerades med M-nummer (med tillbehör) som för Willys CJ 2A, M5123-902011 och Willys CJ 3A, M5123-902021. Bilarna benämndes Tgb 1/2 t, med tillbehör.
Bilden på Willys CJ 3A är lånad från Armémuseums ”Digitalt Museum”. Foto: Erik Walberg. Bilen har tidigare tillhört Göta Ingenjörsregemente Ing 2 i Eksjö. Bilden är här återgiven något beskuren. Mer bilder finns här: http://digitaltmuseum.se/011024436469/terrangbil-902-b
Det som syns på CJ 2A, framtill till vänster på kylaren är slanganslutningarna till en motorvärmare. Motorvärmaren drevs av en blåslampa och var troligen föregångaren till den som senare blev Motorvärmare 271 MT.
Det finns även bilder från Karlsborgs fästningsmuseum på en CJ 3A med utrustning och tre mans besättning ingående i spaningsskvadronens jeeppluton. Digitalt Museum ID: KBGF 011060 och 011062.
Privatimport
Mellan åren 1964 och 1970 fanns ingen agentur för Jeep i Sverige. De bilar som kom till Sverige under den tiden var privatimporterade.
Harry Karlsson Bilimport AB
1971 började Harry Karlsson Bilimport AB importera Chrysler och Jeep till Sverige. Det höll de på med t.o.m. 1999. Vid den här tiden gick det dåligt för Chrysler och de gick ihop med Mercedes och bildade DaimlerChrysler som från år 2000 svarade för försäljningen av Jeep i Sverige.
Den troligen största affären som Harry Karlsson gjorde var när han i början på 1980-talet levererade 450 klargöringsbilar Jeep J20 s.k. ”Dallas-Jeepar” till flygvapnet. Bilarna var Personlastterrängbil 9713A öppen med flak och de påbyggda Klargöringsbil 9711A och 9712A. (9712A har främre dragkrok). De användes av flygvapnets rörliga enheter klargöringstropparna ingående i stationskompanitet i Bas 90. Jeeparna hade en AMC bensin V8 på 5,9 liter, 145 hk och en 3-stegs Torqueflite 727 automatlåda. Bilarna köptes in av FMV (Försvarets materielverk) i en konkurrensupphandling, där den slutliga striden stod mellan Jeep och Mercedes-Benz Geländewagen.
Modellnamnen Wrangler och Rubicon
Första modellen som har Wrangler som modellnamn, med ett märke på torpedens nedre del, är Jeep TJ från 1997. Utförandet Rubicon med lite kraftigare axlar och fjädring och med en bakre differentialspärr, användes som officiellt modellnamn i september 2002 (Modell TJ årsmodell 2003).
Wrangler, kommer från lågtyskans ”wrangeln” som betyder buse, slagskämpe och senare herde. Namnet används i Nordamerika för en anställd person som sköter om hästar och andra djur på en farm. Den äldre svenska benämningen på ett sådant yrke är dräng.
I USA är Rubicon Trail en 35 km lång ”äventyrsstig” i bergskedjan Sierra Nevada i Kalifornien väster om fjällsjön Tahoe. En svårframkomlig sträcka att gå till fots och ännu krångligare med ett 4×4 fordon.
I Europa är Rubicon en flod i norra Italien, ett par mil norr om Rimini. I historien nämns Rubicon med koppling till Julius Cesars 49 f.Kr. Det som i historien kallas flod är nu och med svenska mått mätt, en kraftigt förorenad bäck.