Jeep JK – Mekanik

Specifikation

Specifikationen ”vehicle equipment sheet” för alla Jeep som tillverkats från 1998 och senare finns tillgängliga här. Skriv in bilens VIN, som har 17 tecken, så finns listan tillgänglig i PDF-format.

Har du bara tillgång till bilens svenska registreringsnummer så finns VIN tillgängligt hos transportstyrelsen. Finns på raden ”Identifieringsnummer”. Det kan vara bra att kolla upp en Jeep innan ett köp. Kreativa namn på huvens sidor, som Rubicon, Willys, Call of Duty, Trail Rated o.s.v. är inte alltid helt korrekta.

Dieselmotorn

VM Motori logo
VM Motori logo
A428-DOHC. Credit to VM Motori
A428-DOHC. Credit to VM Motori

Från 2007 och framåt finns dieselmotor som alternativ till bensinmotor i Wrangler och även i några andra bilmodeller från Jeep. Den fyrcylindriga dieselmotorn tillverkas av det italienska företaget VM Motori S.p.A. i Cento, norr om Bologna. Bokstäverna VM i namnet kommer från grundarna Vancini och Martelli, som startade företaget 1947. Företaget som i dag har över 1000 anställda, ägs sedan 2013 av Fiat. De köpte då ut GM från ett tidigare 50/50, Fiat/GM ägande.

Inför skilsmässan från Fiat utökade GM sina anläggningar i Rayong Thailand med en helt ny fabrik för tillverkningen av 2,8 liters Duramax dieselmotorer. Fabriken invigdes i september 2011. GM motorn som benämns 2,8 L, LWN har något lägre effekt och vridmoment än den den italienska motorn. Det finns alltså utrymme för en framtida effekt- och vridmomentshöjning. Här är GM förteckning över 2016 års motorer och bilmodeller där även LWN motorn finns med.

I London Taxi bilar 2007-2013 TX4 tillverkade av LTI och LTC (London Taxis International och senare Company) användes i dieselbilarna VM Motori R 425 I4, som är en 2,5 liters version av den motor som finns i Jeep. Den sista versionen, innan el-bensin-hybrid-taxin LEVC TX kom 2017, hade 2,8 liters VM Motori dieselturbo motorer med Euro 6 specifikation. Från 2018 var det enbart el-drift.

Två generationer dieselmotorer

Från modellår 2007
Första generationen av 2,8 diesel var RA 428 DOHC (177 hk – 130 kW) som fanns för Wrangler 2007 – 2010. Hur många Wrangler med dieselmotorer, som såldes i Sverige 2007 – 2010 har jag tyvärr inte hittat några siffror på. Möjligen 1-3 bilar? De första bilarna med dieselmotorer var ca SEK 70 000 dyrare än de med bensinmotor.

Från modellår 2011
Andra generationen dieselmotorer från VM Motori var A 428 DOHC (200 hk – 147 kW) Euro 5. Den började tillverkas i juni 2010 och fanns i Wrangler från årsmodell 2011 i Sverige.

VM Motori dieselmotorn från 2011  och framåt

ENGINE: 2.8-LITER TURBO DIESEL, EURO 5 A 428 DOHC 
Availability All models
Type and Description Four cylinders in-line, variable geometry turbocharger, highpressure direct injection
Displacement 2776 cm3
Bore x Stroke 94 x 100
Valve System DOHC, four valves per cylinder, 16 Type 2 vertical valves
Fuel Injection Bosch common-rail direct-injection fuel system, 1800-bar (26,000 psi) maximum fuel pressure, Piezoelectric injectors
Construction Cast-iron block, aluminum cylinder head,composite-material intake manifold, SiMoiron exhaust manifold, forged-steel crankshaft
Compression Ratio 16.5:1
Power 200 hp (147 kW) @ 3,600 rpm
Torque 460 Nm @ 1,600-2,600 rpm – automatic transmission;
410 Nm @ 2,600-3,200 rpm – manual transmission
Fuel Recommendation Diesel, DIN ENS 590
Oil Capacity 6.6 L plus filter
Coolant Capacity 12.6L
Emission Controls Oxy-catalyst, Diesel Particulate Filter (DPF) and cooled EGR, with stop-start technology coupled to manual transmission

Remtransmissioner

Motorn har två remtransmissoner av fibermaterial. En synlig spårkilrem och en dold kuggrem.

Den yttre remmen, som är en spårkilrem driver motorns icke tidskritiska funktioner som fläkt, generator, AC kompressor, hjälpvärmaren och hydraulpumpen för styrservot. Remmen drivs av den på vevaxeln fastsatta vibrationsdämparen. Remmens funktion är viktig, men ett rembrott ger inga bestående skador på motorn förutom att remmen får bytas.

Den dolda kuggremmen är kamremmen. Den driver de två kamaxlarna och insprutningspumpen från ett tandhjul på vevaxeln. Pumpen och kamaxlarnas position är tidskritiska. Ett kamaxelbrott gör att ventilerna kommer att krocka med kolvarnas uppåtgående rörelser och motorn förstörs.

Kamremsbyte

Serviceintervallerna och åtgärderna för CRD motorernas remtransmissioner finns här: https://s3.amazonaws.com/jeepwranglerjk2010/7c038d4a.html

Tillverkaren har valt att klassificera två driftfall för motorn. Schedule A och B. Med en lång lista för funktioner för en vanlig bilförare så hamnar en normal användaren i kategori B. I gruppen finns exempelvis kallstarter och körning med släpvagn. Alla svenska bilar hamnar i Schema B.

Bytet av de två remmarna finns i serviceschemat.

  • Den synliga spårkilremmen kallas: ”Engine accessory drive belt”. Den ska bytas i intervallen 60 000 km. Den sitter ganska oskyddad framtill på motorn och utsätts för väder och smuts.
  • Kamremmen och spännrullen är inbyggda i motorn och kallas: ”Engine timing belt and timing belt tensioner”. Kamremmen och stödkomponenter ska bytas i intervallet 200000 km. Eller då bilen är åtta år.

Det är ganska lätt att byta spårkilremmen. Byte av kamremmen är krångligare och kräver även ett fixeringsverktyg. Vid kamremsbytet byter man också de två spännrullarna och vattenpumpen.

Hjälpvärmaren

För många år sedan, då de första små dieselmotorerna började användas i personbilar så var det ett känt fenomen att dessa bilar hade dålig värme. Detta har biltillverkarna numera åtgärdat.

För att snabbt få upp värmen i diesel-motorn är Jeep JK utrustad med en s.k. viscous heater. Värmen alstras av friktionen som uppstår av en pumprotor som roterar i en silikonmassa. Enheten är remdriven och ingår i den inre kylvattenkretsen. Anslutningarna till pumpen är vatten in och ut och en elektrisk styrning för inkopplingen. Värmaren kopplas in och ur genom samma typ av elektromagnetisk koppling som används till AC-pumpen. För att hjälpvärmaren ska vara inkopplad ska ett av dessa villkor är uppfyllda:

  • Kylvattnet är under +54°C. (Coolent +130°F)
  • Yttertemperaturen är lägre än +7°C. (Ambient +45°F)

Värmepumpen kopplas ur – för att inte stjäla effekt vid acceleration – om ett av dessa villkor uppfylls.

  • Motorns varvtal är över 2400 rpm.
  • Gaspedalens är nertryckt mer än 60 %.

Värmeeffekten som hjälpvärmaren avger är ca 1200 W.

Hjälpvärmarens placering (detalj nr 10) och remtransmissionen finns på sidan 7-9 i Motor manual: 2,5 och 2,8 CRD : http://colorado4wheel.com/manuals/Jeep/KJ/2.5_2.8_export_diesel/2.5CRD.pdf

Bensinmotorn och växellådorna

Generationsskiftet

Fram t.o.m. 2011 hade Jeep Wrangler en 3,8 liter V6 bensinmotor. Den motorn utvecklade 202 hk. Automatlådan som då användes var fyrväxlad.

2012 kom den nya 3,6 liters V6 Pentastar motorn och den nya automatväxellådan W5A580 som har fem växlar. Den manuella växellådan, som fortfarande finns i de manuellt växlade bilarna, kom 2007. Den har sex växlar och benämns NSG370.

Den 3,6 liters V-6, 290 hk (216 kW) Pentastar bensinmotor som nu finns i Jeep Wrangler lanserades 2011 i Jeep Cherokee och några andra modeller från FCA. 2012 fanns motorn första gången i Jeep Wrangler, Fiat Freemont, Lancia Thema och Lancia Voyager. Samma år kom också den femväxlade automatlådan i Jeep Wrangler.

Så här beskrev FCA motorn i juni 2010 då motorn skulle lanseras i Jeep Cherokee MY 2011

All-new 3.6-liter V-6 Technical Specifications

  • Availability: Standard on all models (2WD and 4WD)
  • Type and Description: 60-degree V-type, liquid-cooled
  • Displacement: 220 cu. in. (3604 cu. cm) 3.78 x 3.27 (96.0 x 83.0)
  • Valve System: Chain-driven DOHC, 24 valves and hydraulic end-pivot roller rockers
  • Fuel Injection: Sequential, multi-port, electronic, returnless
  • Construction: Aluminum deep-skirt block, aluminum alloy heads
  • Compression Ratio: 10.2:1
  • Power: (SAE J2723) 290 horsepower (216 kW) at 6,400 rpm
  • Torque: (SAE J2723) 260 lb.-ft. (353 N•m) at 4,800 rpm
  • Engine Speed: 6,400 rpm (electronically limited)
  • Fuel Requirement: Unleaded regular, 87 octane (R + M)/2
  • Oil Capacity: 6.0 qt. (5.7L)
  • Coolant Capacity: 14.0 qt. (13.25L)
  • Emission Controls: Dual three-way catalytic converters, heated oxygen sensors and internal engine features (a)
  • Estimated EPA Fuel Economy mpg (City/Hwy): 16/23—2WD 16/22—4WD
  • Assembly Plant: Trenton South Engine Plant, Trenton, MI

Automatlådan

2012 Jeep Wrangler 5-speed Automatic Transmission
2012 Jeep Wrangler 5-speed Automatic Transmission

Den 5-stegade lådan har beteckningen W5A580. Det är en konstruktion från DaimlerChrysler-tiden. Växellådan tillverkas av Indiana Transmission, Kokomo Indiana USA. 2012 fanns lådan första gången i en Wrangler. Det är rimligt att tro, att Mercedes under perioden 1998 till 2007 har haft en viktig roll i utvecklingen av växellådan. Mercedes-Benz växellåda 5G-Tronic (W5A580/large NAG) som nu, utan fördelningslådan (transfer case) används i deras V6-, V8- och V12-motorer och har exakt samma data, som Jeep Wrangler växellåda.

Växellådan har lockup på växlarna 3, 4 och 5.

Max ingående vridmoment 580 Nm
Vikt med olja 78 kg
Torque Converter, diameter 270 mm
Växel 1 3,595
Växel 2 2,186
Växel 3 1,405
Växel 4 1,000
Växel 5 0,832
Backväxel 3,167 (1,926 i W app)

Chrysler betecknar lådan WA580 (Sales Code DGJ). De rekommenderar byte av olja (Mopar ATF +4) och filter vid 40 000 km.

Här finns en teknisk beskrivning på 214 sidor: http://www.pab-discount.fr/pab/10160.pdf

Lite mer data och bakgrundsinformation finns här: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_5G-Tronic_transmission

Fördelningsväxellådan

NP 241OR Rock-Trac. Credit to 4x4review
NP 241OR Rock-Trac. Credit to 4x4review

Med fördelningsväxellådan (transfer case) är det möjligt att skicka ut kraften från växellådan även till framaxeln. Det görs med hjälp av en kraftig kedjetransmisson. Mellanaxlarna till fram- och bakaxeln roterar då med samma hastighet. Med hjälp av lådan går det också att få en lägre utväxling till både fram- och bakaxeln. Varvtalsreduktionen sker med hjälp av en planetväxel. Lådorna som används av Jeep är väl beprövade och används även i Dodge lastbilar.

Verksamheten i Syracuse NY togs över av Magna International Inc 2004 och stängdes ner 20 augusti 2012. Produktionsutrustningen fördelades då mellan deras två nya anläggningar. Den ena i Munice, Indiana och den andra i Mexico. Troligen är fördelningslådan tillverkad av Magnas fabrik i Ramos Arizpe, Coahuila, Mexico.

Transfer Case NP241OR Jeep Rubicon - No ID Tag
Transfer Case NP241OR Jeep Rubicon – No ID Tag
ID Tag. Credit to Rooster 76 and jk-forum.
ID Tag. Credit to Rooster 76 and jk-forum.

Fördelningsväxellådan på bilden är från en 2015 Rubicon CRD (EU Modell). Den har New Process Gear och Magna International Inc märkning. Den stora runda märkskivan med det röda kugghjulet, som tidigare fanns på lådorna och som angav modell, serienummer, utväxling, och tillverkningsplats saknas här. Bilden till vänster är en ”ID Tag” från en i USA såld 2012 Rubicon med manuell låda.

OBS. Genom varvtalsreduktionen ökar vridmomentet med samma faktor som utväxlingen.

Wrangler, Rubicon

Fördelningslådan har utväxlingen 4:1 och kallas Off-Road Rock-Trac. Den har beteckningen MP241OR. (OR = Off-Road).

Wrangler, Sahara

Fördelningslådan har utväxlingen 2,72:1 och kallas Command Trac. Den har beteckningen MP241.

Wrangler Sahara 2016 har utväxlingen 3,73:1

Mer om fördelningsväxellådor

Fördelningslådorna till Jeep Wrangler tillverkades fram till augusti 2012 av Magna Powertrain f.d. New Process Gear (NP) f.d New Venture Gear (NV) Bokstäverna NV och NP används som prefix på beteckningen på fördelningslådorna. Även NVG och NPG kan förekomma. Under senare år har Magna valt att använda MP (Magna Powertrain) som prefix på de fördelingslådor som tillverkas i Ramos, Mexico. Här en sammanställning om hur Magna Powertrain har märkt sin fördelningslådor.

  Förklaring Anmärkning/Exempel
Första siffran 1 = En utväxling NV 136
2 = Två utväxlingar Hög- och lågväxel
 
Andra siffran       Utförande/applikation Fordonets vikt/användning
Tredje siffran 1 = 4 WD vid behov Jeep Wrangler NP241
2 = 4 WD konstant inkopplad NV 242 och NV 242 HD
3 = Elektriskt manövrerad
4 = Används f.n. inte
5 = Torsen differential
6 = Våt koppling (datastyrd) GM AutoTrac NV246
7 = GeroDisc Jeep Gr. Ch. QT II NV247
8 = Visko koppling
9 = Visko koppling
 
Bokstäver HD Heavy Duty Förstärkt utförande
OR Off-Road Förstärkt utförande

Hjulaxlarna

Dana logo. Credit to Wikipedia.
Dana logo. Credit to Wikipedia.

Företaget Spicer som 1914 bytte namn till Dana har levererat axlarna till Jeep sedan de första bilarna tillverkades 1940.

Jeep Wrangler och Rubicon har stela axlar fram och bak. I utförandet Rubicon har båda axlarna elektriskt manövrerade differentialspärrar. Wrangler och Rubicon bakaxelutväxling är i Europa 3,73.

I Jeep Sveriges prisöversikt 04-2016 anges att Rubicon Wrangler (2-d) och Unlimited Rubicon med Pentastar V6 har 4,1 utväxling och Rubicon Unlimited 2,8 CRD har utväxlingen 3,73? Uppgifterna om 4,1 är troligen felaktig!

Dana 44 Jeep Rubicon Front Axle
Dana 44 Jeep Rubicon Front Axle

Axlarna som finns i Jeep Wrangler, Dana 30 framaxel och 44 bakaxel i Sahara och Dana 44 fram- och bakaxlar i Rubicon, är ursprungligen konstruktioner från 1930-40 talet. De 44-axlar som nu finns i Rubicon är förbättrade versioner av de tidigare Dana axlarna.

Dana 44 Jeep Rubicon Rear Axle
Dana 44 Jeep Rubicon Rear Axle

Under hösten 2015 blev det klart att FCA hade förlängt sitt avtal med Dana Holding Co om leverans av hjulaxlar och kardaner till Jeep Wrangler t.o.m. 2017.

I dag finns Dana Holding Co internationella huvudkontor och teknikcenter i en anläggning i Maumee 15 km sydväst om Toledo OH. I vilket land och vid vilken anläggning som Dana tillverkar, eller köper hjulaxlarna till Jeep Wrangler är inte känt.

2009 sålde Dana tio av sina anläggningar, spridda på fem länder, till den mexikanska företagsgruppen Metalsa som ägs av Grupo Proeza of Monterey.

Differentialspärrarna

Diffspärrarna i Dana 44 axlarna, som finns på Rubicon, aktiveras elektriskt. Spärrarna kallas i FCA:s Jeep-annonser för Tru-Lok. De brukar av initierade Jeep-ägare kallas för TFS-lockers. TFS är en förkortning för Tochigi Fuji Sangyo KK. Det är som namnet antyder ett japanskt företag. TFS ingår sedan 1 november 2005 i den stora England-baserade industrikoncernen GKN:s division Driveline Torque Technology KK.

GKN = Guest, Keen and Nettlefolds.

Bromsarna

Brake Rotor 52060137AB. Credit to Moparmagazine
Brake Rotor 52060137AB. Credit to Moparmagazine

ABS-systemet består av både mekaniska, hydrauliska och elektriska delar. Vem eller vilka som tillverkat en viss del kan var svårt att reda ut då en del underleverantörer byts ut eller kompletteras med andra leverantörer under serietillverkningen på grund av kvalitet, priser och leveransförmåga. Även affärspolitiska ställningstagande vägs in, exempelvis då en leverantör helt plötsligt ägs av ett konkurrerande företag.

Företaget Ate som ingår i Continental-gruppen levererade inledningsvis både ABS-komponenter, ABS Pump-Controller och bromsklossar till Jeep JK. Det är möjligt att de fortfarande gör det?

Bromsskivorna som är monterade på de bilar som säljs i Nordamerika och Europa har följande dimensioner:

Främre bromsskiva:                 302 x 28 mm (11,89 x 1,10 inch) ventilerad skiva, PN:52060137AB
Bakre bromsskiva:                   316 x 12 mm (12,44 x 0,47 inch) massiv skiva, PN:52060137AB

Bilar som säljs i Australien och Nya Zeeland har följande skivor:

Främre bromsskiva:                 332 x 28 mm (13 x 1,10 inch) ventilerad skiva, PN:68040177AA
Bakre bromsskiva:                   316 x 12 mm (12,44 x 0,47 inch) massiv skiva, PN:52060137AB

Standardmodellen av främre bromsskiva benämns BRW (Standard) och den skiva som finns på exportbilarna benämns BR6 (Heavy Duty).

Factory Chrysler Parts: http://www.factorychryslerparts.com/

Delar av magnesium

Jeep Wrangler Spare Tire Carrier. Credit to Meridian.
Jeep Wrangler Spare Tire Carrier. Credit to Meridian.

Skelettet till instrumentpanelen i Jeep JK är tillverkad av materialet magnesium (Mg) med en viss inblandning av aluminium. Även hållaren för reservhjulet med den integrerade armen för det tredje bromsljuset är tillverkad av magnesium. Den kompletta hållaren för reservhjulet väger 1800 g. Tillverkaren heter Meridian. De märker delarna som de tillverkar med MLT (Meridian Lightweight Technologies). Deras hemsida finns här: http://www.meridian-mag.com Kolla gärna under fliken Showroom!

Tredje bromsljuset

Det tredje bromsljuset är tillverkat av Myotek. Företaget är leverantör till FCA och även Volvo och andra biltillverkare. Företaget är specialiserat på belysningsdetaljer till fordon. Företagets hemsida finns här Myotek

Övrigt

Fälgar

Lättmetallfälgarna till Wrangler och Rubicon är tillverkade i Kina.