Marknadsandel och säkerhet

Jeep Wrangler är en av tillverkaren hårt och fullt medvetet, nischad produkt med en mycket liten målgrupp jämfört med andra bilmärken. Några uttryck som beskriver köparen kan vara, entusiast, identitet, klubbkänsla, hobby, livsstil och möjligen något med jord, skog, jakt och entreprenad.

Europa

I europeisk bilstatistik sorteras Jeep Wrangler in i segmentet ”Midsized SUVs and crossover”.

Jeep Wrangler fanns 2015 på 22 plats på SUV-listan, med 6059 sålda bilar. Det är en marginell ökning från 2014 då antalet sålda bilar var 5302. Jeep Wrangler andel av marknadssegmentet i Europa, är ca 2,5 %. Försäljningen för de två senast åren i Europa är:

  • 2016 – 4259 bilar
  • 2017 – 3670 bilar

USA

I USA såldes 2017, 190 522 Jeep Wrangler. Bilen hade plats 22 på försäljningslistan för alla bilar.

2016 års USA-siffror för Jeep Wrangler var 191 774. En minskning av försäljningen med 5,2% från 2015. Bilen hade plats 23  på den totala USA listan.

Det intressanta är att listans tre första platser, som vanligt, toppas av ”lastbilar”. Ford F-Serie Truck som har haft förstaplatsen i 36 år!

Sverige

Några siffror för nyregistreringen av Jeep Wrangler i Sverige:

År Registrerade bilar totalt Varav med dieselmotor Plats på tot. försäljnings-listan
2017 114 18 % 208
2016 169 23 % 181
2015 227 52 % 156
2014 206 33 % 152
2013 162 54 % 154
2012 225 35 % 139
2011 211 0,5 % (1 bil) 146
2010 172 Uppgift saknas 145
2009 269  2,97 % (8 bilar) 116
2008 115  6,96 % (8 bilar) 163
2007 231  0,87 (2 bilar) 136

Mer Europa statistik finns på portalen ACEA , European Automobile Manufacturers Association.Left-Lane.com hemsida för aktuella europeiska siffror: http://left-lane.com/european-car-sales-data/jeep/jeep-wrangler/De svenska uppgifterna är hämtade från: http://www.bilsweden.se/statistik

Säkerhet

Säkerhet består av två delar körsäkerhet, d.v.s. bilens bromsförmåga, manövrering, vägegenskaper, och den andra delen, krocksäkerhet, det som händer vid en kollision. Moderna bilar, med självbärande karosser, har genom sin uppbyggnad deformeringszoner och bra krocksäkerhet. Genom valet av olika plåtstrukturer och metaller skapas en mjukare struktur längst ut och en starkare närmare passagerarutrymmet. Vid en kollision uppnås då en kontrollerad successiv deformation och retardation och bra krocksäkerhet.

Jeep JK Unlimited Frame. Credit to jeeepforum.com and user dsy
Jeep JK Unlimited Frame. Credit to jeeepforum.com and user dsy

Jeep är byggd på en ram och har en separat kaross. Det gör att Wrangler skiljer sig från moderna bilar med självbärande karosser. Det är tekniskt svårt att få en bärande ram att vid en krock successivt deformeras. Därför kommer ”rambyggda” bilar att alltid ha sämre krocksäkerhet än bilar med självbärande karosser. Ännu svårare är det att få bra krocksäkerhet i en bil som saknar tak. Jeep har genom åren på olika sätt arbetat med sin säkerhet och har under många år kompenserat bristen på tak genom en rör-bur.

1964 CJ 5A. (Tuxedo park) enklare rör skydd (roll bar) som extra utrustning
1970-1971. Renegade enklare bur (roll bar) som extra utrustning.
1980 CJ. Rörburen är nu standardutrustning.
1992. Buren täcker nu även baksätet och är fästen för bakre säkerhetsbälten.
1993. ABS finns som option.
1994. Högt monterat bromsljus.
1997. Modell TJ fick airbag för förare och passagerare.
2007. JK med sidoairbags i framstolarna och balkar i dörrarna.

Krocksäkerheten är 4 stjärnor 2012 av ANCAP, som är Australiens utvärdering av säkerhet i nya bilar. https://www.youtube.com/watch?v=ld2UY420HOk
IIHS, USA krockprov av en Wrangler Unlimited 2008 och en 2015 finns här: http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/jeep/wrangler-4-door-suv
Modellen har inte testats av Euro NCAP.

Takata airbags

En dålig produkt

I början på juni 2016 meddelade amerikanska myndigheter (The U.S. National Highway Traffic Safety Administration) att det kunde finnas fel på de airbags som levererats av företaget Takata. NHTSA har också ålagt Takata att åtgärda felet.

Det är mängder av biltillverkare som monterat Takata-airbags i sina bilar. Totalt handlar det om 34 miljoner bilar i USA och 7 miljoner i övriga världen. Listan på bilar som berörs är lång. Värst drabbade är Toyota och Honda. Takata har också kreativt redigerat provningsprotokollen som de lämnade till de japanska biltillverkarna.

Takata

Takata startade i Japan 1933 som en textilindustri. En av deras första produkter var linor till fallskärmar. De började tillverka säkerhetsbälten 1952. Under 1980-talet började företaget etablera sig utanför Japan. Företaget växte till över 50 000 anställda fördelade på ett tjugotal länder. Takatas hemsida: http://www.takata.com/en/about/company.html

Måndagen den 26 juni 2017 lämnar Takata Corporation in en ansökan om konkursskydd. Skadeståndskraven från biltillverkare, organisationer, myndigheter och personer hade nu nått den omfattningen att företaget var bankrutt. Minst 17 dödsfall har kopplingar till Takatas produkter. Skulderna är minst 1000 miljarder yen vilket är ca 80 miljarder kronor.

Dokumentet om konkursskydd finns här: http://www.takata.com/pdf/17062601_EN.pdf

Det kinesisktägda och USA baserade företaget Key Safety Systems (KSS), kommer att för 175 miljarder yen , att köpa upp alla delarna i Takata. KSS har sitt huvudkontor i Sterling Heights, Michigan, USA.

Jeep Wrangler

För Jeep finns detta i listan från NHTSA:
Jeep: 2007–2016 Wrangler.

Det kan vara den airbag som är placerad på passagerarsidan. Det finns ingen information om detta gäller alla bilar, eller bara de som sålts i USA?

Här kan du kontrollera om din bil berörs av någon form av recall: https://vinrcl.safercar.gov/vin/

Translate »