Jeep JL – 2018

Uppdaterad Jeep

Lite bredare, lite längre, lite tyngre och med bättre förarmiljö än föregångaren JK som tillverkats under perioden 2007 – 2017.

Jeep Wrangler JL 2018

Jeep JL data mm

Den 29 november 2017 vid den stora bilutställningen i Los Angeles släpptes en mängd information om den nya generation Jeep JL. Här finns deras officiella information: https://www.youtube.com/watch?v=yB7NdR9A6eg

Specifikationerna finns här: http://www.jlwranglerforums.com/forum/threads/official-2018-jeep-wrangler-jl-specs-info-wallpapers.2073/

Dagens Wrangler Modell JK kommer att tillverkas parallellt med den nya modellen JL till 31 mars 2018. Produktionerna kommer att överlappa varandra. Den totala produktionskapaciteten 2018 kommer att vara 350 000 fordon. Det är en rejäl ökning från 2015, då 202 702 Jeep Wrangler tillverkades. 2016 års siffror för Jeep Wrangler är 191 774. En minskning av försäljningen från 2015 med 5,2%.

Jeepmodellen JL i Europa

Bilarna som säljs i Europa ska uppfylla kraven, enligt ECE/EG-typgodkännande och i övrigt uppfylla en del andra EG-krav. Några av kraven är.

  • Emissioner – avgasutsläpp och ångor från drivmedel
  • Låg störande strålning – elektrisk och magnetisk
  • Belysning E-märkta – kulör, vinklar och placering
  • Säkerhet – bälten, stötfångare, ljusgenomsläpp i rutorna mm
  • Radio – frekvensområden för FM
  • Dragkrok – fastsättning och dragvikt

I USA planerar de att under 2018 sälja 350 000 Jeep JL. Marknaden i Europa för den modellen bedöms vara något över 6 000 bilar. Det är under 2 % av deras totala försäljning.

Det brukar dröja upp till ett år innan bilar tillverkade i USA kommer i en exportutförande för Europa. Den här gången har FCA parallellt med bilar i US-utförandet, även tagit  fram ett utförande för Europa. Kan möjligen bero på att Fiat har sitt säte i Europa. Den här filmen visar Jeep Wrangler 2018 i Portugal.

Tillbehörsmarknaden

Redan i augusti 2017 kunde man i USA beställa sin nya Jeep JL. Bland de första att beställa den nya modellen var säkert de företag som tillverkar och marknadsför tillbehör till Jeep. Man ville ha en referens och även kunna kontrollera skillnaden mellan JK och JL. Vad måste ändras på extraljus, vinscher, höjningssatser, stötfångare, fälgar mm för att de ska på passa på den nya Jeep-modellen?

Varför en ny modell?

Det övergripande incitamentet till att ta fram en ny bilmodell eller genomföra en kraftig uppdatering – som i det här fallet – är att bygga en ”bättre bil” till lägre kostnad och gärna i större volymer än tidigare.

Det finns flera olika anledningar till att ändra en bilmodells utseende och uppbyggnad. Det kan vara:

  • Konstruktionslösningar som verkstäderna rapporterar ha onormalt och irriterande hög fel-frekvens. (Dyra garantireparationer för tillverkaren)
  • Uppenbara konstruktionsmissar. (Placeringen av knappen för diffspärrarna i Rubicon)
  • Dåliga resultat vid jämförande tester med konkurrerande bilars säkerhet, emissioner, bränsleförbrukning, framkomlighet m.m.
  • Konstruktioner och funktioner, som med modernare teknik kan tillverkas till lägre kostnad och snabbare. (Exempelvis backkamera, döda vinkeln kamera, parkeringssensorer och komplexa strukturdelar av aluminium- och magnesiumlegeringar.)
  • Underleverantörerna vill förenkla och förbättra sina produkter.
  • Införa nya tekniska lösningar som blivit ”standard” i alla bilar. Start/stopp teknik (ESS) och stora displayer.
  • Ett mer tilltalande och modernt utseende. (Borde locka nya kunder).

En vanlig orsak är också en bättre anpassning av bilmodellen i det egna modellprogrammets , så att det finns en, för kunden, tydlig och logisk modell- och pris- och prestigestege. (Exempelvis mot Grand Cherokee).

JK v.s. JL

Biltillverkaren väljer medvetet att ge en ny bilmodell några karakteristiska detaljer (design element) så att det ska synas att det här är den senaste och nyaste modellen. Så är också fallet med den nya JL-modellen.

Framifrån

En uppenbar skillnad är att de yttre hålen i grillen nu konkurrerar med huvudstrålkastarna och ”deformerar” de yttre hålen i grillen. Hålen i grillen har nu metallblanka kanter. Inget jeep-plastmärket på grillens överkant och de främre blinkerserna har nu flyttats upp och ut till kanten på stänkskärmarna. Även huvudstrålkastarna ser annorlunda ut med LED-lamporna.

Från sidan

Från sidan kan man se ventilationsgallren mellan hjulhusen och torpeden och att vindrutan lutar lite mer bakåt, vilket ska ge bilen några procent bättre Cw-värde. Även avståndet mellan skärmarna och hjulen är nu lite större, vilket är en fördel om man vill sätta på större hjul än standard-trissorna.

Bakifrån

Bakifrån kan man se att reservhjulet är lägre placerad för att inte skymma sikten bakåt.

Taket

JL har tre olika typer av tak-konstruktioner. Ett hårt plasttak, ett mjukt textiltak (cabriolet) och ett manövrerbart mjukt soltak (powertop) kommer lite senare.

Interiören

Instrumentbrädan i JL är, i vissa modeller, i samma färg som bilens exteriör. Centralt placerad finns nu en större display än tidigare omgärdad av en skyddslist i hårdgummi. I modell Rubicon finns manövreringen av diffspärrar och främre krängningshämmaren centralt placerade. I Rubicon finns också ett antal platser för knappar för ägarens inkoppling av extra tillbehör, som lampor, kameror, CB-radio, mm

Övriga uppdateringar

  • Dörrar och motorhuv av aluminium
  • Bakdörr med upphängning av magnesium
  • Längre hjulbas
  • Större spårvidd
  • Nydesignad U-Connect med större skärm

Lite om motorer och växellådor finns på första sidan.

Officiellt

Jeep Gladiator 2005. Credit to Autoblog.
Jeep Gladiator 2005. Credit to Autoblog.

Att FCA ska bygga en pickup som komplement till Wrangler är helt klarlagt och officiellt också bekräftat. Initierade bedömare i Toledo tror att Jeep Truck marknadsandel kan vara i storleken 30-45 000 bilar per år.

Pickup modeller har under många år varit den mest sålda typen av bil i USA och Kanada. Av de tre mest sålda bilmodellerna i USA under 2015 var alla tre modellerna pickuper. Ford F serie pickup toppade listan med 780 354 sålda bilar före Chevrolet Silverado med 600 544 och Dodge Ram med 451 116. Marknaden för pickup-bilar är så enormt stor, att alla amerikanska och japanska biltillverkare måste ha en produkt i segmentet.

Om Jeeps pickup blir en bil byggd på Unlimited chassiet, som konceptmodellen Gladiator, från 2005 eller en större bil, med crew-cab byggd på Dodge Ram 1500 chassit, är ännu inte bekräftat. Just nu pågår en stor ”flyttkarusell” i Toledo för att få utrymme för att bygga pickupen och och den nya modell JL.