google741c3c8bb868a0f9.html

Jeep JKU modifieringar – Nya åretruntdäck

Cooper Discoverer STT PRO

Efter drygt 4 ½ år och 50 000 km var det dags att köpa en omgång nya däck till Jeepen. Däcken var inte blankslitna men mönsterdjupet var nere på 4 – 5 mm och kändes inte riktigt bra inför höst- och vinterkörningar. En olägenhet, som uppmärksammandes under sista halvåret var att vid start och krypkörning på asfalt kändes det som om framdäcken var 32-kantiga.

Kravbilden

På sommaren kör jag ofta på skogsbilvägar anpassade för tunga timmertransporter. Flera av vägarna har ett ytskikt av bergkross, som egentligen är ett material för bärlager. På några ställen är ytlagret ett finare material, men i kanterna finns den grövre bergkrossen. Under sommaren stod en bil mitt på vägen med punktering på två hjul och väntade på en bärgare. Föraren ville inte köra en meter till med sina lågprofildäck och ömtåliga och dyra lättmetallfälgar. Han sa att jag fick backa och sedan ta en annan väg. Med två hjul i diket körde bara runt hans bil. Samma sak, när jag en timme senare kommer tillbaka. Det såg ut som hans fru sade något om vilken typ av bil de borde ha vid svampplockning. Även tidigare har jag sett bilar med både enkel- och dubbelpunktering i samma vägnät. Höga grova däck med armering är alltså att föredra.

Under vintertid plogas de här vägarna sällan. Det innebär att det kan vara två till tre decimeter med nysnö. I många fall är snön blöt och väldigt hal. Finmönstrade däck och dubbar är då inte till någon större nytta. Grovmönstrade däck med karaktären ”skovelhjul” är det då som gäller. Hög markfrigång, fyrhjulsdrift och ibland också diffspärrar är ett krav för bilen som kör först. Bandvagn, snöskoter eller traktor är naturligtvis andra fordonsalternativ. Men nu är fordonet en Jeep Rubicon.

I kravbilden ingår också att jag ska kunna åka med samma däck året runt.

Däckvalet

Försökte först få tag på samma däck, som tidigare, 275/70 – R18 M+S Cooper Discoverer S/T Maxx R18 125/122 utan dubb. Däcken var i STRO:s lista 2015-12-21 klassade som vinterdäck. Däcken har fungerat mycket bra. Men det visade sig vara omöjligt att få fram Maxx-däcken.

Coopertires

Det som gick att få fram var Cooper Discoverer STT PRO LT275/70 R18 M+S 125/122K, POR RWL. Även de däcken har ett grovt mönster och har också armerade sidor. RWL, Raised White Letter kunde jag vara utan. Men jag får lära mig att stå ut med bokstäverna. POR är bra, då det betyder Professional Off Road och är godkända som vinterdäck på fordon med en totalvikt över 3500 kg. Spelar dock ingen större roll då totalvikten på Jeepen bara är 2585 kg.

Åretruntdäck?

Cooper STT PRO M+S får enligt nuvarande bestämmelser användas som vinterdäck till och med 2024-11-30. Därefter gäller att däcket ska vara märkt med märket 3PMSF = Three Peak Mountain Snowflake eller vara utrustat med dubbar. I båda fallen är minsta mönsterdjup 3 mm.

M+S POR

Det kan vara ärt att komma ihåg att reglerna för vinterdäck gäller då ”vinterväglag råder”, vilket avgörs av polis på platsen. Definitionen på M+S, Mudd and Snow är ”Särskilt framtagna för vinterkörning” vilket jag tolkar som att märkningen M+S i kombination med POR står för. Här är en länk till Transportstyrelsens kravtabell: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/fordon/dack/tabell-for-krav-vinterdack-2020010902.pdf

Skillnaderna som jag märkt, mellan Maxx-däcken och STT PRO är att Maxx plockade upp mer stenar i mönstret än vad STT Pro däcken gör. På asfalt har STT PRO ett högre vinande ljud i farter runt 90-100 km/h än Maxx-däcken.

Övrigt

Navkapslar – söndervittrade

När hjulen med de nya däcken skulle balanseras, så måste navkapseln / centrumbrickan tas bort. På samtliga hjul hade de flesta av hakarna som håller navkapseln vittrat sönder. Så nya är beställda. Just nu sitter navkapslarna fast mot fälgen med dubbelhäftande tejp.

Translate »