Fiat tar över

Ekonomisk kollaps

Den 15 september 2008 lämnar  den  då 158 år gamla banken Lehman Brothers i USA in sin ansökan om konkursskydd. Bubblan för bostäder, som byggde på s.k. sub-prime lån i USA hade kollapsat. När låntagarna inte kunde betala sina lån, så spred sig krisen även till konsumentvaror, som bilar.

Den amerikanska bilkrisen nådde – möjligen – sin lägsta nivå fem år senare då Michigans guvernör Rick Snyder, den 18 juli 2013, tvingades begära den legendariska biltillverkarstaden Detroit i konkurs. Staden hade då skulder på $18,5 miljarder.

Jeep klarade krisen

Under flera år hade bilföretagen Ford, Chrysler och GM varit utsatta för stenhård konkurrens, från progressiva biltillverkare i Europa och Asien. Kombinationen rekordhöga råoljepriser, skärpta miljökrav och ”usel” egen produktutveckling, marknadskännedom och företagsstruktur knäckte till slut biltillverkarna i USA.

Det är konstigt, att amerikansk bilindustri inte insåg sin utsatta situation då prishöjningarna på råolja inträffade 1973 och 1979? De borde definitivt ha börjat fundera i nya banor 1993 då USA, för första gången i historien, blev beroende av import av råolja.

Fredagen den 1 maj 2009 ansöker Chrysler om konkurs. Måndagen den 1 juni 2009 lämnar GM in sin konkursansökan. Ford genomförde på eget initiativ en genomgripande reorganisation. Många underleverantörer i USA och Kanada råkade riktigt illa ut. Exempelvis, Dana som tillverkade hjulaxlar till de stora företagen. De ansökte om konkurs redan 2007. Finans- och bilkrisens spred sig över hela värden och fick katastrofala följder för bl.a. de svenska biltillverkarna Volvo och Saab.

Chrysler hade 2008, sedan några år tillbaka, under ledning av Thomas ”Tom” W LaSorda börjat ett genomgripande arbete att modernisera företaget. Han är på helt rätt väg, men det är för sent. När Chrysler lämnar in sin konkursansökan 2009 så får även Tom LaSorda lämna företaget. Han kom från GM (Opel) till Chrysler år 2000.

Cerberus Capital Management och en grupp finansiärer köper fredagen den 3 augusti 2007, 80,1 % av Jeep och Dodge från företaget Daimler-Chrysler för $7,4 miljarder och ombildade det till Chrysler LLC. Daimler AG har då kvar 19,9 % av ägarandelen i företaget. Det troliga är att initiativet till affären togs av Daimlers aktieägare i Europa, som redan 2007 såg ”tecken i skyn” och nu ville rädda så mycket som möjligt av sin pengar.

Cerberus affärsidé var att rensa upp och snygga till ett företag, visa bra siffror och sälja med vinst. Den enda delen av företaget Chrysler som gick med vinst var Jeep, som under 2007 ökade sin försäljning med 12,5 %. Den 30 mars 2009 drar sig Cerberus ur affären. På papperet äger Cerberus företaget fram till april 2011.

Nu startade ett stort räddningsprojekt för Chrysler med hjälp av UAW – United Auto Workers, CAW – Canadian Auto Workers Union, regeringarna i USA och Kanada, flera olika banker och en del andra intressenter. Den 24 maj 2011 kan inte Chrysler betala av på sina lån till staten längre. En del lån skrevs av, men under tiden så hade Fiat också köpt på sig fler andelar i företaget. Den 1 januari 2014 meddelar Fiat att de nu kommit överens med UAW om formerna för ledningen av företaget och även köpt UAW ägarandel på 41,5% i Chrysler LLC. Fiat äger nu en så stor del av Chrysler att de kan bilda FCA.

Sergio Marchionne 2017. Credit to Newswire

Fiat hade genom sin chef i Kanada, Sergio Marchionne redan 2007 varit och ”nosat” på Chrysler, men då avvisades deras förslag. 2016 är Marchionne styrelseordförande för FCA och Fiat äger 29,19% av företaget genom Exor som ägs  till 51,39 % av Agnelli-gruppen d.v.s. Fiat. 2018 är Sergio Marchionne ordförande för CNH Industrial, Fiat Chrysler Automobiles, Alfa Romeo, Ferrari och Maserati.

Sergio Marchionne meddelade i början av 2018 att han, på grund av vacklande hälsa, skulle sluta i april 2019. Vid FCA styrelsemöte lördagen den 21 juli 2018 utses chefen för Jeep-divisionen Mike Manley till ny chef efter Sergio Marchionne. Bara några dagar senare – 25 juli 2018 – avlider Sergio Marchionne 66 år gammal på ett sjukhus i Zürich, Schweiz. Han föddes den 17 juni 1952 i Chieti, Italien.

Hela historien om Cerberus, Chrysler, konkursen och maktstriden finns här: https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Chapter_11_reorganization

Overland smokestacks before 18 juni 2007. Credit to Wikipedia
Overland smokestacks before 18 juni 2007. Credit to Wikipedia

Toledo-projektet

Under åren 1986 -1996 tillverkades AMC Jeep Wrangler YJ i fabriken i Brampton, Ontario, Canada. 1997 togs produktionen ”hem” igen till Toledo i USA.

Men, anläggningarna som Jeep hade i Toledo fram till 2006 var gamla och omoderna. Anläggningen Parkway Annex, som 1904 var en cykelfabrik, hade i stort sett varit oförändrad sedan Willys-Overland köpte fabriken 1910. Här hade  Jeep Wrangler TJ tillverkats fram till 2006, då anläggningen stängdes. Två av de tre symboliska tegelskorstenarna (landmärkena) från 1915 med texten Overland försvann den 18 juni 2007. Produktionen av Jeep Wrangler JK sker sedan 21 april 2007 i anläggningen Toledo Supplier Park 4000 Stickney Ave. På hösten 2017 började den nya Jeep JL tillverkas här.

När Chrysler reorganiserades efter konkursen så tog ledningen fram ett helt nytt koncept för biltillverkning i USA. Det var den tidigare chefen Tom LaSordas idéer från 2003-2005 som nu skulle realiseras. Underleverantörerna ska nu finnas i anläggningen. De ska med avseende på utrustning, management, anställning, utbildning och ekonomi vara helt självständiga enheter. Det gjorde också att Chrysler tvingades avveckla, genom att stänga eller sälja en mängd (alla?) tidigare ägda egna anläggningar för fordonskomponenter.

Tom LaSorda. Credit to Chrysler photo at allpar.com.
Tom LaSorda. Credit to Chrysler photo at allpar.com.

Trots lågkonjunktur, en stormig skilsmässan från Daimler och den nya ägaren Cerberus ensidigt spekulativa intresse, så lyckas Chrysler starta upp den nya supermoderna anläggningen. Den var inledningsvis dimensionerades för tillverkningen av 120 000 bilar per år. De satsade också på att bygga en fyradörrars Wrangler JK – Unlimited – för att behålla de Wrangler-ägare som skaffat familj och behövde mer utrymme. Prognosen var 50/50 för 2-och 4-dörrars Wrangler. Den 17 maj 2013 hade de monterat 1 000 000 Wrangler i Toledo. Under året 2015 sålde FCA 255 000 Jeep Wrangler. Över 80% av dessa var Unlimited.

Fler nyheter och allmän information från Toledo finns i lokaltidningen The Blade, som finns tillgänglig på internet. Nätupplagan har en bra sökfunktion.

Hyundai Mobis, Kuka och Magna Steyr

Namnen i rubriken kan möjligen få dig att tro att det handlar om äventyrshjältar? Men så är det inte. Det är namnen på företagen som bygger Jeep Wrangler.

I den nya fabriken, Toledo Supplier Park, bygger företaget OMMC, Ohio Module Manufactoring Company helt kompletta chassin. Företaget ägs av det sydkoreanska företaget Hyundai Mobis. Karosserna tillverkas också i samma anläggning av det tyska företaget Kuka Systems GmbH. Företaget Magna Steyr utför ytbehandlingen av karosserna. De tre företagen Hyundai Mobis, Kuka och Magna är helt självständiga företag som utvecklar sina egna maskiner, arbetsmetoder och anställer sin egen personal. Gränsen mot FCA är att de tre företagen levererar definierade produkter, som sätts samman av FCA och blir en komplett bil.

Begränsningen i produktionsvolymen har varit ytbehandlingen och lackeringen, som Magna Steyr svarade för. Kapaciteten har varit 38,5 enheter per timme. I november 2015 tog FCA själva över driften av anläggningen för att försöka öka kapaciteten till 43 – 50 enheter per timme. Efterfrågan på Wrangler har under de senaste åren varit betydligt större än fabrikens kapacitet.

Hyundai startade som företag 1977 och är i dag bland de största biltillverkarna i världen. Kuka, som är en akronym för Keller und Knappich, Augusburg, Tyskland är betydligt äldre. Det startades 1898. Företagsgruppen Kuka är  en världsledande tillverkare av industrirobotar och svetstransportbanor. De har i dag ca 15 000 anställda. Chrysler har länge haft ett samarbete med Magna Steyr för montering av Jeep Grand Cherokee i Graz i Österrike. Magna som i dag är ett stort internationellt företag, har sitt ursprung i Österrike 1934 som Steyr-Daimler-Puch Ag. Alla tre företagen som tillverkar huvudkomponenterna till Jeep Wrangler är mycket kvalificerade underleverantörer.

Anmärkning: Under 2016 lyckades kinesiska investerare köpa företaget KUKA Roboter GmbH. Köpet skapade en politisk debatt i Tyskland, om vad som var syftet med kinesernas mycket aggressiva investeringspolitik? Helt klart var, att det kinesiska köpet bara var en av många detaljer i  Kinas gigantiska offensiv för att stärka sitt inflytande över politik, kultur och ekonomi i världen. Generalsekreteraren Xi Jinping säger att Folkrepubliken Kina vid deras 100-års jubileum, år 2049, ska vara världens ledande supermakt – inom alla områden. De är på god väg att lyckas.

OEM – originaldelar

OEM är en förkortning av Original Equipment Manufacturer.

FCA LogoOEM-parts används som benämning på de delar som finns på en bil då den lämnar fabriken. Det går också bra att kalla det originaldelar. De allra flesta komponenterna i ett modernt fordon köps från underleverantörer som ofta har egna resurser för forskning och utveckling. Alla dessa Mopar logoleverantörer är ofta hårt specialiserade på en viss typ av detalj som exempelvis, bromsar, vindrutor, torkarblad, glödlampor, filter, batterier, katalysatorer, stötdämpare, bränslearmaturer, ABS-sensorer och tusentals andra delar. I vissa fall kräver köparen att detaljen märks med deras namn, logotyp, Chrysler logoreservdelsnummer eller något annat särskiljande. Det gör naturligtvis detaljen något dyrare, utan att på något sätt förbättra funktionen. I vissa fall säljer underleverantören detaljen även under eget namn, eller inget namn alls. Så länge alla dessa detaljer har samma ursprung är funktion och kvalitet garanterad.

Ford, som var världens största biltillverkare 1929 hade redan då 2 200 underleverantörer.

Problemet uppstår då detaljen är en undermålig kopia av en OEM produkt. En bil som Jeep JK, som i stort sett varit oförändrad från det att den lanserades 2007, är naturligtvis ett tacksamt objekt för ett oseriöst företag att tillverka piratdelar till. Det förekommer också att det tillverkas piratversioner av den utrustning som många av de kända och seriösa tillbehörsföretagen tagit fram till Jeep JK. Typiska sådana produkter är stötfångare och fälgar.

Chryslers historia

Är du intresserad av vad som hänt inom Chrysler under åren 1925 till 2015 kan den här ”återblicken” med många foton möjligen vara intressant:

http://www.allpar.com/corporate/factories.html

Tyvärr så kryllar sidan av reklam och erbjudanden i alla tänkbara former!

Translate »