Bilar – Lagar och förordningar

Justitia. Credit to uni-freiburg.de
Justitia. Credit to uni-freiburg.de

Bilar av 1993 årsmodell kan vara typgodkända enligt EU-direktiv. Från 1998 ska alla fordon som säljs inom EU vara typgodkända. Avsikten med reglerna var att ett fordon, som är godkänt i ett EU-land, även ska kunna säljas i ett annat land och då slippa genomgå nya prover, tester mm.

När det här började tillämpas i Sverige från 1998 dök massor med frågor upp om slitdelar som däck, luftfilter, tändstift, bromsskivor, bromsklossar och även om tillbehör som fälgar, extraljus, takräcken, dragkrokar etc.

En ”krånglig grej” var uppgifterna om dimensionerna på däck och fälgar i tekniska data i fordonets registreringshandlingar. Några tillverkare hade skrivit in att flera olika dimensioner var tillåtna. Andra, mindre förutseende, tillverkare hade bara en dimension angiven.

Allt är faktiskt original! De satt ju på när jag köpte bilen!
Allt är faktiskt original! De satt ju på när jag köpte bilen!
En hel del meningsskiljaktigheter, kontroverser och diskussioner kunde uppstå hos bilprovningen vid kontrollbesiktning. Situationen var kaotisk. Vägverkets tjänstemän blev telefon- och mail-bombade av fordonsägare som ville ha råd och raka besked. Vi den här tiden hade AB Svensk Bilprovning monopol på alla former av besiktning av fordon. Monopolet upphörde den 1 juli 2010.

Efterhand har myndigheten Vägverket och senare Transportstyrelsen lättat på de harmoniserade EU-reglerna.

Bilprovningarnas huvuduppgift är att utföra en periodiska kontrollbesiktning för att kontrollera fordonets trafiksäkerhet, körsäkerhet, krocksäkerhet och påverkan på miljön. Sedan några år tillbaka ingår också att  läsa av bilens OBD status och kontrollera om det finns eventuella felkoder lagrade. (OBD = ombord-diagnos-system).

Vad säger reglerna?

Transportstyrelsens regelverk (författningar) ändras då och då beroende på nya miljökrav, krav på bättre trafiksäkerhet, teknisk utveckling, biltillverkarnas påtryckningar och även rent redaktionella ändringar för att göra reglerna enklare att förstå. Därför ersätts föreskrifterna då och då med nya utgåvor. Vad som gäller just nu framgår av Transportstyrelsens förteckningar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/ts-foreskrifter-i-nummerordning/

Bilar och släpvagnar

Det generella regelverket för bilar och släpvagnar är Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2013:63, som totalt innehåller 246 sidor. Dokumentet kan laddas ner här:

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202013_63.pdf

Varselljus – DRL, daytime running lights
Från 7 februari 2011 blev det tillåtet att använda en ny typ av varselljus på personbilar och lätta lastbilar. Reglerna för varselljus finns på sidan 128 i dokumentet ovan. Se varselljus 15§ och 16§.

Tillåtna ändringar

Not approved! Credit to blog.dakota-customs
Not approved! Credit to blog.dakota-customs

Det som reglerar vad som får ändras på ett fordon innan det måste registreringsbesiktas finns i TSFS 2013:54, Transportstyrelsens föreskrifter om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ändrat fordon.

Det som kan vara särskilt intressant för en Jeepägare är byte av fälgar och däck och höjningar av fjädring. Det finns att läsa i §1 punkterna 5 och 6.

Dokumentet finns här: http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202013_54.pdf

Dragkrokar

Under 2012 skickade regelrådet ut en remiss  om dragkrokar. TSF 2012-339.

Det här är det senaste om dragkrokar som finns på Transportstyrelsens hemsida.

Däck och fälgar

Det som specifikt handlar om däck kan läsas på STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization) hemsida:

http://stro.se/wp-content/uploads/2014/04/utbyte.pdf

Polizei. Credit to bloog.livedoor.jp
Polizei. Credit to bloog.livedoor.jp

OBS: Det här gäller i Sverige! Hur ett svenskregistrerat och synbart ändrat fordon behandlas av polis, myndigheter och försäkringsbolag i andra länder är inte känt!

Translate »